رواية لا افهمك الفصل السابع عشر 17 بقلم الاء اسماعيل


رواية لا افهمك الفصل السابع عشر 17 بقلم الاء اسماعيل 

 

في قصر عائلة آسر 

آسر : على فكرة انت ما غلطتش ولا حاجة ...هو يمكن تكون اتسرعت حبتين اه ...بس اللي عملته ما يستاهلش تعتذر عليه 

معاذ بضيق- ازاي !! و انا لمحتلها انها مش محترمة !! تلاقيها دلوقت فاكرة اني باكرهها او مستقصدها !

- بص يا حبيبي..هي لو كانت حاسة بمشاعرك ناحيتها هتعرف ان اللي انت عملتها ده رد فعل طبيعي ممكن يصدر من اي راجل بيغير على الست اللي بيحبها ...بالعكس بقى الموقف ده المفروض يخليها تحبك لانك اثبتت انك راجل و مسؤول و بتخاف عليها ...وحتى لو زعلت منك اوعة تستسلم.. ..هي مسيرها تفهم موقفك ..خذ عندك مثلا رنا ... مين كان يقول بعد كل اللي انا عملته فيها ده انها تحبني بالشكل ده !!! 

- صح حاجة غريبة فعلا !!؛

- لا مش غريبة ولا حاجة ...عارف ليه ؟؟ لانها شافتني من جواي ما شافتش اللي انا باحاول اظهره و بس ..عرفت تقرا اللي موجود بين السطور يا معاذ ..فهمت بقى يا خويا ؟! 



تهللت اسارير معاذ : فهمت ...يعني لو كانت مكتوبالي أكيد الموقف ده هيخليها تقرب مني مش العكس .

- بالضبط كدة .

معاذ بإبتسامة : مش عارف من غيرك كنت اعمل ايه ؟؟

احتضنه آسر : أهم حاجة انك ما تتسرعش تاني ولا تستسلم لغضبك ...و حاول تلين الجو بعد كدة ..

- هأحاول يا آسر انا طالع اشوف رغد و اروح نتقابل في المستشفى بعدين ؟؟ 

- تمام ...ان شاء الله 

خرج معاذ و قد ارتاح قلبه كثيرا بعد الحديث الذي دار بينهم و بين اخيه و تنهد آسر في مكانه 

 :ربنا يريح قلبك يخوي 

خرجت رنا مع رغد و قابلهما معاذ في الردهة 

- صباح الورد عاملة ايه دلوقت يا رغد؟! 

- الحمد لله احسن ...فيه ايه مالك يا معاذ شكلك بهتان كدة ليه ؟!

- لا ابدا يا حبيبتي ما تشغليش بالك انتي المهم انك بخير 

يالا بقى انا مضطر امشي لاني متأخر اوي 



رنا - هو فيه حاجة متغيره ولا انا بيتهيئلي يا رغد ؟؟

ابتسمت رغد قائلة : هو واضح أن فيه حاجة بس محدش هيقدر يعرفها لنا غير آسر ...و البركة فيك طبعا 

- مين بيجيب في سيرتي ؟؟

رنا- يا دي سمعك الغريب يا آسر !!

- صباح الخير يا احلى رغد 

رغد - صباح النور يا حبيبي 🥰

آسر - كدة تخضينا عليك !!؛

- متقلقش يا آسر انا بخير .. يالا نفطر عشان نروح المستشفى ؟

- حاضر يا حبيبتي بسرعة خلصي أكلك و نطلع كلنا

في هذه الاثناء رن هاتفه ..

- طب يا بنات انا مستنيكم في الجنينة ما تتأخروش ..و غمز لرنا ثم ارسل إليها قبلة في الهواء

 اتكسفت رنا و بصت لرغد اللي عملت نفسها ما شافتش حاجة 



تأكد أنه اتصال على الخط الآمن ثم إجاب : الو مين ؟

خالد بتوتر : هاا يا آسر ايه الاخبار طمنني ؟؟

آسر : اتطمن يا معلم احنا ضبطنا العريس عالآخر و الليلة بإذن الله دخلته

خالد بضيق: بلاش استعباط يا آسر انت عارف اننا عالخط الآمن قول ايه الاخبار من غير شقلبة و حركات 

- باهزر معاك يا أخي مالك متضايق اوي كدة هي كانت اول مرة يعني !!  

خالد : يا برودك يا اخي!! كل ده و انت ليك مزاج تهزر !! 

آسر : و ما يكونش ليا مزاج ليه ؟! ولا انت ناسي الواد الصايع ده عليه كم قضية و كلهم بلاوي زرقة !! مش كفاية ابوه اللي عمال بينخر في اقتصاد البلد زي السر'طان و محدش قادر يعمل له حاجة !! لا و كمان مطلع لنا حتة واد صايع كلها شهرين و يبقى مستشار بفلوس ابوه الحر'ام !! عدل ايه اللي هيطبقه واحد وا'طي زي ده ؟؟ ما تجمد قلبك اومال ما قلنا دي مش اول مرة الله !!..

و بعدين انت من امتى بقى قلبك ضعيف كدة يا خالد ؟

- انا عمري ما كان قلبي ضعيف .. و بعدين انا مش خايف على نفسي قد ما انا خايف على مراتي و بنتي ...عموما أوعدك انها هتكون آخر مرة امشي وراك فيها.!!..المهم قل لي ! متأكد محدش شافكم ؟ 

- اتطمن يا خالد كله في النظيف اخوه بنفسه اللي موصله جوة الطيارة و لا حتى الجن الازرق يعرف انه طلع منها تاني ...و كمان مسجل وصول في مطار كندا و شافوه و هو نازل ... يعني بعد كدة هو مختفي في كندا ملناش دعوة احنا بقى !! 

- تمام طب انت جاي المستشفى ولا لا 



- كمان شوية و هنوصل. ..اخبار الشاب ايه ؟

- الدكتور لسة ما دخلش عنده مش عارف حاجة لسة 

- طب يالا البنات جوم ... اشوفك بعدين .

رنا بحبور : يالا بينا !!؟ 

آسر بحب - يالا 

رغد تطالع نظراتهما لبعضهما البعض و لم تتكلم فقط اكتفت بالابتسام

في الشركة : 

يصل معاذ الى مكتبه و ينادي على السكرتيرة 

- صباح الخير يا افندم 

- صباح الخير ...شوفي آنسة وئام لو وصلت قوليلها معاذ بيه مستنيكي في مكتبه

-بس الآنسة وئام قدمت استقالتها يا أفندم !



معاذ بعصبية- قدمت ايه ؟؟؟؟ لالا مستحييييل 

السكرتيرة بخوف : اهي قدام حضرتك على المكتب .

حاول معاذ يتحكم في غضبه و اتنهد بعمق بيحاول يهدى قد ما يقدر : طب اتفضلي انتي على مكتبك دلوقت .

اغلقت السكرتيرة الباب بحذر و ما إن اختفى طيفها حتى اسقط معاذ كل الاشياء الموجودة على المكتب ارضا و فجأة خبطة قوية دوت على المكتب كانت ان تشقه الى شطرين : ليه كدة يا وئام لييييه !!!

في المستشفى : 

وصل آسر و رنا و رغد و توجهوا للطابق الذي يوجد به اسلام 

كان خالد بهم بالانصراف اول ما شافهم اتجه عليهم

اكملت رنا و رغد نحو غرفة اسلام و بقي خالد مع آسر 

- كويس انك وصلت يا آسر انا لازم امشي حالا عندي شغل مستعجل 

- آسر : طب الدكتور طلع من عنده ؟ 

- انا سبته لسة طالع من عنده يا ريت تعدي عليه الاول تعرف الوضع ايه عشان نتمم المحضر بتاعنا .

آسر : تمام ..

انصرف خالد و صعد آسر الى مكتب الطبيب 

بينما توجهت رغد و رنا الى غرفة اسلام الذي ما إن شاهدها حتى حاول النهوض سريعا لكنه لم ينجح

رغد بخوف: خليييك ...ما تتعبش نفسك 



جلست كلا منهما بالقرب من السرير 

 ابتسمت رنا بأدب و هي تشير الى رغد : حمد لله على سلامتك يا استاذ اسلام ..انا رنا مرات اخوها

اسلام : الله يسلمك يا مدام رنا 

رغد : ألف سلامة عليك يا إسلام 

اسلام بلهفة - الله يسلمك ...قالولي انك تعبتي طمنيني انتي كويسة ؟ 

رغد بكسوف و هي تنظر لرنا التي اخفت ابتسامتها حتى لا تحرجها و نظرت الى هاتفها و هي تتصنع الجمود 

- ايوة الحمد لله أحسن المهم انت دلوقت تقوم بالسلامة .

- ان شاء الله ..و لو ان نظرات الدكتور مش مطمناني ..شكله الموضوع كبير

رغد بمقاطعة: لا بعد الشر !! ان شاء الله هتبقى زي الفل ..و بعدين ما تنساش كلها شهر و تتخرج.. يالا عشان تشد حيلك لو مش عايزني اكون الاولى على الدفعة .

- دي حاجة تسعدني دايما 

كانت رنا تستمع اليهما و هي تلتمس حبا جميلا يلوح في الافق 

همت بالانصراف حين احست بإحراج كل منهما لوجودها

- احم ...طب انا هشوف آسر فين وارجع 

آسر: ها يا دكتور ايه الاخبار 

الدكتور بجدية: للأسف زي ما اتوقعنا ..مش هيقدر يقوم كل الفحوصات أكدت وجود شلل 

- يعني ايه يا دكتور !؟ الوضع ده نهائي ؟! مفيش أمل أنه يمشي تاني !!

- لا طبعا انا مقلتش كدة ... هو فيه امكانية زرع نخاع بس هو محتاج وقت عشان يقدر يعملها و كمان هي مكلفة اوي 

- يعني ايه يا دكتور ؟

- يعني مش هيقدر يقوم ايوة بس ده يعتبر شلل مؤقت...أهم حاجة يمشي على العلاج اللي هديهوله و كمان. يداوم على العلاج الطبيعي ...و هيكون لينا فحص دوري كل ثلاث شهور لحد ما نقدر نحدد امتى الوقت المناسب لعملية الزرع 

- تمام يا دكتور ..متشكرين

- ألف سلامة عليه  



خرجت رنا من الغرفة لقت آسر جاي ناحيتها و شكله متضايق 

رنا بقلق: مالك يا حبيبي شكلك بيقول ان فيه خبر مش كويس ! 

- مش عارف اقولك ايه يا رنا ...توقعات الدكتور طلعت صح 

الواد ده صعبان عليا اوي شاب طموح مثابر مستقيم الدنيا طاحناه من قبل ما يبتدي يعيشها ...جدته مستنياه يكون ليها سند و يعوضها عن سنين الحرمان اللي عاشوها ..حرام اللي بيحصل معاه ده و الله .

- معلش يا حبيبي ده ابتلاء من ربنا أصل ربنا مش بيبتلي غير الناس اللي بيحبهم ...و ان شاء الله ينجح في الامتحان و بعدين احنا معاه و طبعا هتساعده يتخطى ازمته و نتكفل بمصاريفه مش كدة ؟؟ ده مهما كان انقذلنا رغودة هانم !



 اقترب منها بحب و هو ينظر يمنة و يسرة : انتي ازاي حلوة كدة ؟؟ جواكي حلو يا رنا انا محظوووظ يبكي بجد .

ابتسمت بمشاكسة: جوااي بس اللي حلو ؟؟؟

غمزلها : ما تبعدي احسن ما اعمل حاجة اموت و اعملها !! 

- اتلم يا مجنون !! ما تنساش اننا في مستشفى !!

- طب خلاص اتلمينا ...اوعي من قدامي هأدخل أشوف اسلام  

خبط على الباب و دخل 

كانت رغد قاعدة بتتكلم معاه اول ما دخل اتوترت و قامت 

آسر - الحمد لله على السلامة ي أسلام ...

- الله يسلمك ...انت استاذ آسر ؟! كنت بشوفك من بعيد بس

- ايوة انا ...اتشرفت جدا بمعرفتك و مش عارف اشكر حضرتك ازاي على الموقف الشهم اللي انت عملته مع رغد .

اسلام بخجل : العفو حضرتك انا معملتش غير الواجب اي حد مكاني كان هيعمل كدة ....هو الدكتور قالك ايه لو سمحت ؟؟ أصل جدتي ست تعبانة و كبيرة زي ماانت شفت و ما لهاش غيري يهتم بيها 

آسر : الدكتور بيقول تستنى كمان شوية عشان لسة ما ظهرتش نتيجة التحاليل 



لاحظ آسر نظرات رغد لإسلام فاردف و هو ينظر إليها 

- طب احنا هنسيبك دلوقت و هابقى ازورك وقت تاني و ما تقلقش على الست جدتك دي في عينينا ..مش كدة يا رغد ؟؟ 

رغد بتوهان : هاا !! اااه أكيد .

 و أكمل آسر و هو طالع مع رنا : انتي جاية يا رغد ولا ايه !! 

- ..ااااه طبعا .. جاية 

بصت لاسلام بتوتر و خجل : ألف سلامة عليك مرة تانية .

خارج الغرفة : 

رغد بتوتر : هو الدكتور قالك ايه يا آسر ؟؟

- هنتكلم في الموضوع ده بعدين .

رنا : على فكرة يا آسر ... ياسين مستنينا من بدري 

آسر - ما نسيتش طبعا ...يالا يا رغد احنا رايحين عند ياسين هنوصلك البيت في طريقنا للمستشفى 

- لا انا رايحة معاكم انا كمان كان نفسي ازوره بس اللي حصل شغلنا كلنا

- طب يالا بينا 



في الشركة : 

معاذ يضغط على زر الامانة بتاعته

تدخل السكرتيرة : خير يا استاذ معاذ حضرتك طلبتني ؟

- ايوة يا منى...انا عايز ملف الآنسة وئام .

 منى و هي تنظر بدهشة الى المكتب بحالته الفوضوية 

- حاضر يا افندم دقيقة و يكون عند حضرتك

- اطلبي لي قهوة و ابعثي حد يلم الفوضى دي ...

- حاضر .

شوية و كان الملف فوق مكتبه..دون عنوانها في موبايله و خرج مسرعا 



دخلت رنا أولا و تلاها رغد و آسر 

- حبيب اخته عامل ايه النهاردة ؟؟ بص جاايبالك مين معايا ؟؟

رغد : ازيك يا ياسو القصر مظلم من غيرك و الله 

ياسين بفرحة طفولية : رغوووودة وحشتيني اوووي 

دخل آسر : و عموووو ما وحشكش كمان ؟؟

ياسين بزعل طفولي - لا انا زعلان منك يا عمو آسر.. يومين بحالهم ما اشوفكش!

جثى آسر بركيته أمام ياسين 

- و انا ما يرضنيش زعلك يا ياسين باشا و مستعد لأي عقاب عشان اراضيك ...هاااا !! البطل عايز ايه !!!؟ 

- عايز العب معاك احسن البت ريم جننتني عالآخر و لا تعرف التسلل امتى ولا تعرف ضربة جزا امتى ولا أي حاجة في الكورة و كل ما اغلبها تقعد تعيط ....انا بكره البنات اوي !!

آسر بمشاكسة و هو ينظر لرنا تحت نظرات رغد : ليه بس ؟؟ ده حتى البنات دول هوما البنبونات بتاعتنا .. الحاجة الطرية اللي محلية حياتنا 😉

رنا و هي تضيق عينيها بغيظ : آسر !!!! 

آسر بمزاح : ايه ؟؟ 😂

نظرت رنا بحدة و لم تعقب و اردف ياسين بغضب طفولي

- جرى ايه يا عمو انت هتعاكس اختي قدامي ولا ايه !! 

- مراتي يا عم اعاكسها براحتي 🙄😉

- يعني يرضيك اعاكس رغد قدامك !!! 



ضحكت كل من رنا و رغد على تفكيره ! ايعقل ان هذا ابن عشر!

تصنع آسر الجدية : خلاص انا آسف يا عم مش هاعاكسها تاني يالا نلعب ولا هنقضيها كلام طول اليوم ؟؟

نسي ياسين ما كان و صاح بفرحة طفولية : يالاااا !!!

خرجت رنا مع رغد خارج الغرفة 

رغد و هي تلكز رنا و تشير الى الداخل : هي ايه الحكاية بالضبط !!!

رنا ببلاهة : حكاية ايه مش فاهمة ؟! 🙄

- مش فاهمة ولا بتستعبطي !! 😂 وديتي آسر اخوي فين !؟؟

رنا بتصنع الغباء: ماهو عندك جووة ؟؟!

رغد بضحك : لا يا شيخة !!! اخوي صحيح طيب و حلو من جواه. ..بس عمره ما كان قليل أدب كدة هو ايه اللي بيحصل بالضبط ؟؟ من الصبح نظرات و ابتسامات و حب و بوس و غزل ....بركاتك يا شيخة رنااااا

رنا : هاااا !! امتى حصل كل ده !! 

رغد بقلة صبر : بنت انتي ما تجننيش معاكي !!! هتتكلمي فيه ايه ولا اروح اسأله هو !!! 

ابتسمت رنا و توردت وجنتاها في خجل : يوووه بقى يا رغد!



قفزت رغد فرحا لدرجة انها لفتت انتباه بعض المارة في الردهة : يبقى حصل !!!! و حياتي قولي انه حصل !!

اومأت رنا رأسها بالايجاب فأحتضنتها رغد بحب

-ياااااه !!! اخييييرا !!! يعني هبقى عمتوو قريب ؟؟

- هسسسس يا مجنووونة حد يسمعنا !!! 

رغد : طب بقولك ايه انا رايحة أتصل بماما اطمنها علينا من الصبح مش عارفة اخبارنا 

- تطمنيها برضو ...و لا تفرقعي المفاجأة ؟؟!  

- اخصة عليك يا رنون يعني انا فتانة !؟؟ طب انا مخاصماكي

احتضنتها بحب : انا مليش غيركو اصلا ...يالا ما تتأخريش 

- حاضر يا احلى مرات اخ في الدنيا 🥰



امام احدى العمارات متوسطة الحال 

وقت المغرب يقف معاذ و هو ينظر الى هاتفه يتأكد من العنوان 

دخل الى العمارة و قبل أن يهم بالصعود وجد وئام تنزل برفقة شاب ما 

حاول معاذ تمالك اعصابه و تصنع الهدوء و هو يقترب منهما

كانت علامات الدهشة بادية على وجه وئام فور رؤيتها له 

وئام بدهشة: أستاذ معاذ ؟! انت بتعمل ايه هنا ؟؟

معاذ : آنسة وئام ممكن أتكلم معاكي كلمتين ؟ 

اجابه ذلك الشاب بعصبية: و تتكلم معاها بتاع ايه ؟؟ 



معاذ و هو يحاول ان يكتم غضبه : انا مديرها و كنت محتاجها في حاجة تخص الشغل

كان سيتكلم لكنها اشارت إليه بيدها

وئام بهدوء - استنى يا ادهم ... انا آسفة يا معاذ بيه ما اقدرش اتكلم معاك في الشغل قدام باب العمارة بتاعتنا ...أظن حاجات الشغل ليها مكتب ولا انت رأيك ايه ؟؟

شعر معاذ ان كلماته كانت قاسية جدا و اشعرتها بالاهانة ...و الدليل انها لا تزال تتذكر كل كلمة منها .

قبل أن يجيب ...اندفع ادهم بعصبية : أظن انت كدة اخذت الرد اتفضل بعد اذنك عشان مستعجلين 

معاذ بغضب : و انا بأكلم الآنسة وئام و لسة ما خلصتش كلامي !!

- بس خطيبتي قالت لك كل اللي عندها !! 

معاذ بصدمة : خطيبتك !!! 

عقدت الدهشة لسان معاذ الذي قرر أن ينسحب قبل أن يفعل شيء يندم عليه 

همت وئام أن تتكلم : بس..

قاطعها معاذ - أنا آسف يا آنسة ..انا بس كنت عايز اقولك ان استقالتك مقبولة..تقدري تتفضلي تاخذي المبلغ اللي ليكي عندنا من الاستاذ محمود .

غادر فورا نحو سيارته قبل أن تنطق هي بكلمة حتى !

نظرت الى ادهم بغضب شديد : انت مين سمحلك تتكلم بدالي ؟؟ و بعدين ايه خطيبتك دي؟؟ هو احنا هنكذب الكذبة و نصدقها ولا ايه يا ابن عمي ؟؟ 



ادهم بتحدي: ايوة خطيبتي ان مكانش النهاردة يبقى بكرة 

و بعدين تعالي هنا !!! الجدع ده كان جاي هنا عايز منك ايه ؟؟ 

- ملكش دعوة يا ادهم و حل عن سمايا بقى !! اقولك حاجة ؟! و الله لا انا طالعة البيت 

ادهم بحدة: مش كان عندك طلبات من شوية و لازم تنجاب ضروري ؟؟! ولا هي كانت صرمحة و خلاص !!

وئام بتحدي؛ مش عايزة طلبات ولا عايزة من وشك حاجة ..

طلعت بغضب و أردف و هو بتحدي: و الله لادفعك ثمن كل كلمة وحشة سمعتها منك يا وئام ...اصبري عليا نتجوز و اتلم عالورث و بعدين هيبقى لنا كلام تاني يا بنت نادية 

في المستشفى 

آسر : الوقت أتأخر يا بطل احنا هنسيبك دلوقت 

ياسين - و النبي يا عمو جولة وحدة كمان 

رنا : و بعدين معاك يا ياسين !! عمو تعبان و الوقت أتأخر و بعدين انت كمان عندك بكرة جلسة و لازم ترتاح و تنام بدري 

آسر : أوعدك اني هآخذ يوم أجازة و اكون عندك من صبحية ربنا و نقضيها لعب يوم بحاله 

ياسين : بجد يا عمو ؟؟ 



آسر و هو بيبص على ياسين و يخطف نظرة لرنا : عمو و قلبه و عيونه و روحه و كل حاجة فيه ليك انت و اختك انت بس اطلب انت و هي و عمو هينفذ من غير مناقشة.😉

رنا و هي مبتسمة و تهم بالخروج : مفيش فايدة فيك أبدا. ..

آسر بحب - يالا بينا يا حبيبتي ...

وصلوا السيارة كان سينطلق ثم تذكر أخته 

آسر : بس انا مش فاهم ايه اللي صربع البت رغد كدة !! ماكانت قاعدة معانا و نوصلها احنا ؟؟ يعني انتي عارفة انها لسة تعبانة مكنتيش تقدري تمسكي فيها ساعة كمان ؟

- معلش يا آسر انت عارف انها بتحضر في مذكرة التخرج سيبها براحتها ...رغد مش طفلة عشان امسك فيها بالعافية 

اتنهد آسر بعمق ثم زفر بضيق

رنا : يا ساااتر !! ايه كل ده ؟؟ شكل فيه حاجة مضايقاك !

- بصراحة ...اخواتي الإثنين مش عاجبني حالهم 

رنا بإستغراب : ازاي يعني ؟؟

-هنتكلم في الموضوع ده بعدين ..خلينا نمشي احسن اتأخرنا

 وانطلقا الى المنزل 



دخلت وئام الى منزلهم فاستقبلتها والدتها بدهشة: رجعتي بسرعة يعني !! 

وئام بضيق - انا ما رحتش اصلا !

نادية - ليه يا بنتي حصل ايه اوعي تكوني اتخانقتي انتي و ادهم تاني !!! 

- و النبي يا ماما ما تجيبي لي سيرته ..

- فيه ايه المرة دي 😏 ما انا عارفاكي واقفاله عالوحدة 

- يا ماما انا مش فاهمة انتي طايقاه ازاي ده بني آدم مستفز 

 بجد !! و بعدين فيها ايه لما اطلع اشتري الحاجات اللي لازمانا لوحدي !؟؟ هو انا عيلة صغيرة خايفة أتوه؟؟

- يا بنتي الدنيا قربت تظلم و احنا ولايا ..عايزة الناس تقول علينا ايه ؟ 

- يقولوا اللي يقولوه ما لناش دعوة بحد و لا حد له دعوة بينا كانوا فين الناس لما اترملتي و اتلطمتي و شقيتي و جوعتي ؟ 

- برضك يا بنتي احنا ما لناش غير سمعتنا. ..و ادهم مهما كان من لحمك و دمك و هيخاف عليكي و يحميكي ..

- يحميني !! و النبي انتي طيبة اوي يا ماما .. انا اكثر واحدة فاهمة ادهم و اللي زيه .. ده مستني الفرصة بس عشان ينهش فيا اكثر من الغريب ..



- عيب يا بنتي ما تقوليش كدة على ابن عمك ..مش كفاية انه الوحيد اللي بيسأل علينا بعد عملتك المهببة إياها؟؟ 

- يوووه يا ماما !!! هو احنا اللي هنقوله هنعيده؟ انا و مجدي ما اتفقناش و الجواز مش بالعافية ..

- تقومي تفركشي قبل كتب كتابكم بيومين ! مين هيصدق ان انتي اللي لغيتي الفرح مش هو ؟؟ زمان الكل فاكرك معيو٫بة

- قطع لسان اللي يجيب سيرتي .. و بعدين طظ في الناس كلها مش فالحين غير في الكلام و بس 

نادية بضيق : برضو بلاش تعاملي ادهم المعاملة الز"فت دي الواد بعد كل اللي حصل لسة شاريكي

اتنهدت وئام و همست بينها و بين نفسها - شاريني ولا شاري البيت و الارض اللي حيلتنا ؟ و اردفت بصوت مسموع نسبيا

- عموما انا مش هاتكلم اكثر مهما قلت هتدافعي عنه و هيطلع هو الملاك و انا الحية ام جرس ...المهم ....انا داخلة أنام يا ماما تصبحي على خير 

- و انتي من اهل الخير يا ضناي ..ربنا يريح بالك و يطمنك 

في غرفة معاذ 

معاذ يتحرك ذهابا و ايابا في غرفته يكاد ينفجر من الغضب و هو يردد لنفسه



- طلعت مخطوبة !! سامع يا غبي !!!  

اومال كنت فاكر ايه !؟؟ تتصرمح و تصيع في البارات و في الاخر تاخذ وحدة زي وئام و رنا ؟؟ 

أكيد مش هتبص لك حتى لانها عارفة ماضيك و سيرتك الز"فت ..أكيد فيديوهات لميس وصلت لها

اي وحدة محترمة و بنت ناس هتخاف منك و مش هتأمنلك !

اللي زيك مش مكتوب له يحب يا معاذ ...و يوم ما يحب يقع على جذوور رقبته ..و مش هياخذ غير الخيبة و الوجع

بص على نفسه في المرآة و اردف بغضب : عارف ليه ؟؟! 

لانك واحد فااااشل.... و هتفضل طول عمرك فاااشل !!!

أمسك قارورة العطر و ضرب المرآة بقوة فتناثر الزجاج في انحاء الغرفة و وقع معاذ ارضا و هو منهار و ينزف بشدة من يده 

سمعت رغد صوت تكسير قادم من غرفة اخيها فاقبلت بسرعة لكن سرعان ما صدمت من المنظر : د د د. د.م. !!!

و فجأة دوت صرخة عظيمة منها و هوت ارضا 

يتبع ....



الفصل الثامن عشر من هنا 




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×